Komentar sure El – A'la: Šejh prof. dr. Emeritus Muhamed Ratib Nabulsi (II dio)

﴿ أَلَا إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ ﴾

„I neka se ničega ne boje i ni za čim nek ne tuguju Allahovi štićenici“.
( Sura Yunus 62. ajet )

Olakšanje nagovješteno u ovom ajetu, jeste olakšanje pri pozivu u islam

Osnova u životu je da čovjek ukoliko se kreće skladno temeljima koje je zacrtao Allah Uzvišeni, njegov život bi trebao da bude olakšanje, a ne otežanje, međutim, ko skrene sa ove zacrtane staze i izađe van ove jasne staze i uspori u brzini napredovanja, Allah mu u otežanju iznađe lijeka. To je stoga što većina ljudi u životu radi pogrešno, onda Allah na Sebe preuzima njihovo liječenje, putem njihovih imetaka ili djece, žena ili njih samih ili nekim materijalnim gubitkom. Tako se površnom posmatraću nekada učini da je sav život turoban i tegoban i da niko u njemu nema mira. Slavljen neka je Allah, pa zar nas je stvorio da bismo patili?! Neki tako vele: Pretpostavi da si nabasao na razred učenika koji kaska u shvatanju, i uočio kako svi učenici osjete neku patnju, zapitao bi se kakva je ovo nastava? Ispravan bi zaključak bio da je riječ o izuzetku koji je vezan za ovo odjeljenje. Međutim osnova je da učenik ima plemenita svojstva i da odiše svježinom. Stoga je naivno, kako se nekima čini, da čovjek pati radi patnje, kada Uzvišeni svojim robovima liječi neke anomalije putem imetka ili djece, e, da je to sve samo radi patnje ili kazne. Ne, sav je život olakšanje onome ko spozna Allaha Uzvišenog. Ne, sav je život olakšanje onome ko je spoznao Allaha Uzvišenog, stoga ovdje nailazimo da je prva radosna vijest u ovom ajetu, radosna vijest Poslaniku s.a.v.a. , jer zar on nije bio prvi i usamljen u svom pozivu, nije prošlo ni koliko četvrtina stoljeća a cijeli svijet se zaodjenuo u drugu sliku, to je to olakšanje, to je darivanje kojem nema kraja i to je značenje Božjih riječi:

﴿ وَعَلَّمَكَ مَا لَمْ تَكُنْ تَعْلَمُ وَكَانَ فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكَ عَظِيماً ﴾
„i podučio te onome što nisi znao, velika je Allahova blagodat prema tebi“!

Sura An-Nisa’ 113. ajet

Jedan čovjek u vremenskom razdoblju od dvadeset i pet godina, mijenja lice Zemlje, mijenja iz nespokoja u sreću, napetosti u smiraj, siromaštvo u bogatstvo. Reče jednom od svojih savremenika: O Adij, vjerovatno, te spriječava od ulaska u ovu vjeru to što ih vidiš ( moje sljedbenike) kao siromahe i potrebite ljude, ej, tako mi Allaha, neće mnogo proći, a ti ćeš ih vidjeti, a neće mnogo vremena proći, kako im imetak dolazi sa svih strana, neće biti potrebitog da bi ga uopće uzeo. A možda te spriječava to što vidiš mnoštvo njihovih protivnika, ej, tako mi onog u čijoj je ruci duša Muhamedova, uskoro će doći vrijeme, a ti ćeš čuti kako su babilonski dvori otvoreni pred arapima. Uistinu, sve se to i dogodilo. „wa nujassiruke lil yusra“ „i mi ćemo ti olakšati da ideš najlakšim putem“, svakako, pod olakšanjem u ovom ajetu se misli na olakšanje Poslaniku s.a.v.a. u njegovom pozivu u islam. Islam se tako raširio i pored svih tegoba i poteškoća, iako su glavešine arapa onog vremena stali protiv njega odlučno kao bedem. I nisu uspjeli, skovali su zavjeru da ga ubiju i nisu uspjeli! I ratove su vodili, ali uspjeha nije bilo:

﴿ وَيَمْكُرُونَ وَيَمْكُرُ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ ﴾
„i kada su ti nevjernici zamke razapinjali…oni su zamke pleli, a Allah ih je ometao, jer Allah to najbolje umije“. ( Sura Al-Anfal 30. ajet ).

Olakšati neku stvar bila je Poslanikova ćud i praksa

Rekao je Uzvišeni Allah:

﴿ إِنَّهُمْ يَكِيدُونَ كَيْداً* وَأَكِيدُ كَيْداً * فَمَهِّلِ الْكَافِرِينَ أَمْهِلْهُمْ رُوَيْداً ﴾
„Oni se služe spletkama, a Ja ih uništavam, zato nevjernicima još vremena dadni.“ Sura at-Tariq 15-17 ajeta.

Ajet je dakle, prije svega radosna vijest za Poslanika s.a.v.a., jer dok god je njegov poziv Allahovoj vjeri, On će lično preuzeti olakšanje od Sebe da daruje. Kao što rekoh, od svojstva časnog Poslanika s.a.v.a. bilo je da olakša, neki časni hadisi na to i ukazuju, od tih hadisa je i hadis Poslanika s.a.v.a. u kojem veli kako se prenosi od hazreti Aiše r.a. da je kazala:

مَا خُيِّرَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَيْنَ أَمْرَيْنِ إِلَّا اخْتَارَ أَيْسَرَهُمَا مَا لَمْ يَأْثَمْ فَإِذَا كَانَ الْإِثْمُ كَانَ أَبْعَدَهُمَا مِنْهُ وَاللَّهِ مَا انْتَقَمَ لِنَفْسِهِ فِي شَيْءٍ يُؤْتَى إِلَيْهِ قَطُّ حَتَّى تُنْتَهَكَ حُرُمَاتُ اللَّهِ فَيَنْتَقِمُ لِلَّهِ

„Nikada Poslanik s.a.v.a. nije se našao u situaciji da bira između dvije stvari, a da ne bi odabrao onu lakšu, sve dok u istoj nije grijeh, pa ako bi stvar bila grijeh onda bi bio najudaljenija osoba od nje, tako mi Boga, nikada se nije za radi sebe svetio što bi mu se učinilo, sve dok ne bi Božje zabrane bile oskrnavljene, onda bi se za radi Boga srdio“.
( Bilježi Buharija )

A kada bi se vraćao kući u privatan život, bio bi nasmijan i veseo. Sluškinja ga je mogla za ruku uzeti i povesti kamo god je htjela. Kada bi ulazio u kuću skupljao bi na sebi odjeću da ne šušti kako nikog ne bi probudio, kada bi padao na sedždu Hasan i Husejn su se penjali na njegova leđa, sedždu bi otezao kako njihovu igru ne bi pokvario. Govorio im je: „Kako samo dobru kamilu imate, i kakva je samo jahalica dobra“. Jednako se tako ponašao i u odjeći. Oblačio je turban ( ahmediju ), običnu kapu, pamuk, lanenu odjeću, jemenski ogrtač, zeleni ogrtač, džube, svečanu kapu, duge košulje, deblje čarape, papuče, razne ogrtače, pantalone. Oblačio je što ima i što mu je pri ruci. Stoga je rekao hazreti Ali r.a. : „Čovjek neće biti glava kuće sve dok mu ne bude svejedno kakvu će odjeću nositi“. Ukoliko si u socijalnim komunikacijama osoba lahke prirode, brzo ćeš steći poštovanje i ugled. Ukoliko si pak teške naravi u jednostavnim stvarima, brzo ćeš izgubiti mjesto. Ukoliko si pak ljut na nepokornost Allahu u vlastitoj kući, onda se ljuti, imaš pravo, jer to je Božja srdžba“.

Poslanikova s.a.v.a hrana

A kada je u pitanju njegova hrana, rekao je Imam Ali r.a. :

لي صديق كان من أعظم الناس في عَيْني، وكان رأسُ ما عَظَّمَهُ في عَيْني صِغَرُ الدنيا في عَيْنَيْه! فكان خارِجاً عن سلطان بطْنه، فلا يشْتهي ما لا يجد، ولا يُكْثر إذا وجد

„Imao sam prijatelja, bio je najveća stvar u mojim očima, ono što ga je činilo velikim u mojom očima jeste beznačajnost dunjaluka u njegovim očima, bio van domašaja vlasti svog stomaka nad sobom, nije žudio za onim što nije mogao naći, a kada bi našao ne bi pretjerivao“.

Poslanik s.a.v.a. ne odbacuje ono što je pred njim od hrane, bio je van domašaja autoriteta stomaka nad svojim bićem, ne prenaže se da iznađe ono čega nema, nikada u životu nije pokudio neku hranu. Jeo je slatko, hurme, suhe i svježe, med, pio sok hurmi, neki griješni ljudi piju „nebiz“ pod izgovorom da ga je Poslanik s.a.v.a. pio, a neistinu zbore. ( Nebiz je piće od ječma ili hurmi, može biti opojno ili neopojno, neopojni „nebiz“ su dozvolili neki pravnici, a opširnije o tome u knjigama islamskog fikha o.p. ).

Poslanik s.a.v.a. je uobičavao stavljati u vodu po nekoliko hurmi, te ih je izjutra pio kao neku vrstu soka ili slatkog pića. ( Odatle riječ „nebiz“- nebeze – ubaciti u vodu i sl. o.p.).
Ovo je „nebiz“ koji je pio Poslanik s.a.v.a. Jeo je također krastavce, hljeb, ječam i druge stvari. Jednako tako, hljeb sa sirćetom, bio je pozivan na gozbe na kojima nije bilo ničega do hljeba i sirčeta samo. Od hz. Aiše da je Poslanik s.a.v.a. rekao: „Divan li je začin ili začinjavanje sirče“.
Bilježi Muslim od Aiše r.a.

Jednako tako Poslanik s.a.v.a. je rekao: „Divan li je začin glad“. Jer tada šta god da jedeš dobro ti je. Govorio je jednako tako, kada bih bio pozvan da jedem samo kosti sa malo mesa „كراع, odazvao bih se. Jeo je suho soljeno meso ( ova vrsta mesa u vrućim arabljanskim predjelima nije na nekoj cijeni o.p.).

Od Ibn Mes'uda da je Poslanik s.a.v.a. rekao:

أَتَى النَّبِيَّ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَجُلٌ فَكَلَّمَهُ فَجَعَلَ تُرْعَدُ فَرَائِصُهُ فَقَالَ لَهُ: هَوِّنْ عَلَيْكَ فَإِنِّي لَسْتُ بِمَلِكٍ إِنَّمَا أَنَا ابْنُ امْرَأَةٍ تَأْكُلُ الْقَدِيدَ

„Došao je čovjek Poslaniku s.a.v.a. i obratio mu se, a iz očiju su mu blještale munje, na što mu Poslanik s.a.v.a. reče: „Opusti malo, jer ja nisam kralj, ja sam sin žene koja je jela jeftino meso“.

Bilježi Ibn Madže

Jeo je domaću tikvu. A kada ne bi nalazi hrane kod kuće govorio bi: „Ima li šta za pojesti“ Ako bi mu odgovorili da nema on bi rekao: „Onda danas postim“. Nije odbijao ponuđenu hranu, niti se prenaprezao da dosegne onog čega nema. Nikada u životu nije pokudio neku hranu. Spavao je i na krevetu i na hasuri i na posteljini. A hasura je ostavljala traga na njegovom časnom licu. Omer r.a. je plakao zbog toga. Pa mu je Poslanik s.a.v.a. govorio: „Šta te rasplakalo Omere“? A Omer bi govorio: Poslanik od Boga poslat da spava na hasuri a Kraljevi perzije spavaju u svili“. A Poslanik s.a.v.a. mu je odgovarao: „O Omere, ovo je riječ o poslanstvu, a ne kraljevstvu“. Zar nisi zadovoljan činjenicom da njima pripada ovaj svijet, a nama onaj“.

Poslanik s.a.v.a. je bio u svim svojim postupcima oličenje olakšanja

Poslanik s.a.v.a. je govorio kako se prenosi od Ebu Hurejre r.a. :

((إِنَّ الدِّينَ يُسْرٌ وَلَنْ يُشَادَّ الدِّينَ أَحَدٌ إِلَّا غَلَبَهُ فَسَدِّدُوا وَقَارِبُوا وَأَبْشِرُوا وَاسْتَعِينُوا بِالْغَدْوَةِ وَالرَّوْحَةِ وَشَيْءٍ مِنَ الدُّلْجَةِ))

„Vjera je lahka stvar, niko neće pretjerivati u vjeri, a da ga ona neće na kraju ophrvati, zato ispravno postupajte i govorite i zbližavajte ljude, i donosite radosne vijesti, i pomozite se jutarnjim i podnevnim odmorom i dijelom noći“.

Bilježi Buharija

Vjera je sva u osnovi lahka, nemojte prema sebi biti oštri, pa da vam Allah život učini teškim. Israelčanima je bilo rečeno da zakolju kravu, pa su pitali kakve je boje. Izrazito žuta, pa su opet rekli da im se podrobnije objasni. Lutajući tako od pitanja do pitanja doveli su sebe u situaciju da skoro i ne postoji osim jedan primjerak takve krave. Te su je zlatom platili.
Rekao je Uzvišeni Allah:

﴿ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لَا تَسْأَلُوا عَنْ أَشْيَاءَ إِنْ تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ وَإِنْ تَسْأَلُوا عَنْهَا حِينَ يُنَزَّلُ الْقُرْآَنُ تُبْدَ لَكُمْ عَفَا اللَّهُ عَنْهَا وَاللَّهُ غَفُورٌ حَلِيمٌ﴾

„O vjernici, ne zapitkujte o onome što će vam pričiniti neprijatnosti ako vam se objasni; a ako budete pitali za to dok se Kur'an objavljuje , objasnit će vam se, ono ranije Allah vam je već oprostio.- A Allah prašta i blag je“. Sura Al-Maide 101. ajet.

Od Ebu Hurejre od Poslanika s.a.v.a. da je rekao:

دَعُونِي مَا تَرَكْتُكُمْ إِنَّمَا هَلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ بِسُؤَالِهِمْ وَاخْتِلَافِهِمْ عَلَى أَنْبِيَائِهِمْ فَإِذَا نَهَيْتُكُمْ عَنْ شَيْءٍ فَاجْتَنِبُوهُ وَإِذَا أَمَرْتُكُمْ بِأَمْرٍ فَأْتُوا مِنْهُ مَا اسْتَطَعْتُمْ
„Ostavite me dok god vas neobavezujem, jer narodi prije vas uništeni su zbog pretjeranog zapitkivanja i razilaženja sa Poslanicima, a ako vam nešto zabranim onda ga se klonite, a kada vam nešto naredim onda učinite u skladu svojih mogućnosti“.

Bilježi Buharija

Pitanja i cjepidlačenja poput da li je dozvoljeno nositi ovu odjeću, jer je izgleda pozapadnjačeno, da li je dozvoljena ova ili ona sitnica ( koja na vagi šerijata ne koira visoko ), to je ta zabrana. Rekao je Poslanik s.a.v.a. : „Onaj ko tjera jahalicu ( ovdje metafora za dušu o.p.) preko njenih mogućnosti, niti je put prešao niti jahalici leđa sačuvao“. Tako je sa onim ko kamilu ili konja optereti, na kraju ista malaksa a i on ostane malaksao uz nju. U savremenom dobu primjer bi mogao poslužiti auto, opteretiti ga više nego što može znači pokvariti ga. Rekao je Poslanik s.a.v.a. :

((يَسِّرُوا وَلَا تُعَسِّرُوا وَبَشِّرُوا وَلَا تُنَفِّرُوا))

„Olakšajite, a nemojte otežavati, donosite samo radosne vijesti, a nemojte svojim ponašanjem činiti ljude da se od vas udaljuju“.

Bilježi Buharija od Enesa ibn Malika

Imao je Poslanik s.a.v.a. također običaj da kaže:

((رَحِمَ اللَّهُ رَجُلاً سَمْحاً إِذَا بَاعَ وَإِذَا اشْتَرَى وَإِذَا اقْتَضَى))
„Da se Allah smiluje čovjeku lahke čudi, koji kada prodaje takav je, i kada kupuje i kada nešto potrebuje“.

Bilježi Buharija od Džabira r.a.

Prenosi se od Ibn Mes'uda da je također rekao:

((حُرِّمَ عَلَى النَّارِ كُلُّ هَيِّنٍ لَيِّنٍ سَهْلٍ قَرِيبٍ مِنَ النَّاسِ ))
„Zabranjen je vatri svaki čovjek lahke čudi, blag, pristupačan, blizak sa ljudima“.

Rekao je također Poslanik s.a.v.a.:

Priča se da je osoba koja slabo čita pročitala hadis „Vjernik je pronicljiv i pamuk قطن „ pa mu je neko rekao: Šta ti je ovo قطن –( Kutn / pamuk), a on je rekao: Jednostavan, lahke prirode. Dok hadis zapravo glasi: „كيس فطن – „Mudar i prinicljiv“. ( Kejjis fatin ), te ga je na nepriličan način ispravio. Rekao je Poslanik s.a.v.a. : „Od Ebu Hurejre r.a. da je Poslanik s.a.v.a. rekao:

((الْمُؤْمِنُ مُؤْلَفٌ وَلَا خَيْرَ فِيمَنْ لَا يَأْلَفُ وَلَا يُؤْلَفُ ))
„Vjernik je osoba koju vole ljudi, nema dobra u onom ko ne voli i ko nije voljen“

Ima ljudi koji su osori i grubi, a Allahu su najmrži oni što bez granica prigovaraju i raspravljaju, ljudi koji imaju mržnju usađenu u srcima. Poslanik s.a.v.a. se sastao sa čovjekom i upitao ga: „Kako se zoveš, čovjek odgovori: hazn ( tuga, teškoća, težina o.p. ), Poslanik s.a.v.a. mu reče: Naprotiv ti si čovjek lahak ( u ophođenju ). Sreo je malu sluškinju i pitao je: kako se zoveš: Ona reče: „Asija“ ( neposlušna, nepokorna), Poslanik s.a.v.a. reče: Naprotiv ti si ljepotica ( džemila). Težio je da olakša u svim životnim pitanjima, zato je govorio: „U dobra djela spada i da čovjeka dočekaš sa nasmijanim licem“.

Ovaj Kur'anski ajet nosi više značenja i poruka

Rekao je Allah Uzvišeni u ovoj suri u nastavku:

﴿ وَنُيَسِّرُكَ لِلْيُسْرَى ﴾
„I sve što je dobro Mi ćemo tebi dostupnim učiniti“. ( Sura Al-A'ala 8. ajet )

Ovdje je prije svega radosna vijest o uspjehu u širenju islama, i da će njegova zastava visoko se zaoriti iznad svih drugih, na svim horizontima, istoka i zapada. Mnoge ćete zemlje osvojiti. To bi bilo prvo suptilno značenje ajeta. Drugo značenje je sama Poslanikova priroda koja je bila jednostavna i naređivala jednostavnost u komunikaciji sa ljudima i svime. Treće značenje je: o ti čovječe ako istinski zavoliš svoga Poslanik s.a.v.a. i na njega doneseš salavat ( blagoslov od Allaha zamoliš), u Tvom životu će se dogoditi pozitivni prevrati da ih jednostavno nisi svjestan“.

Rekao je Uzvišeni Allah:

﴿ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِنْدَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ فَالَّذِينَ آَمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ أُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ﴾
„onima koji će slijediti Poslanika, vjerovjesnika, koji neće znati čitati ni pisati, kojeg oni kod sebe, u Tevratu i Indžilu, zapisana nalaze, koji će od njih tražiti da čine dobra djela, a od odvratnih odvraćati ih, koji će im lijepa jela dozvoliti, a ružna im zabraniti, koji će ih tereta i teškoća koje su oni imali osloboditi. Zato će oni koji budu u njega vjerovali, koji ga budu podržavali i pomagali i svjetlo po njemu poslano slijedili – postići ono što budu željeli“. Sura Al-A'raf 157. ajet – prijevod ajeta Besim Korkut.

Neophodna je istinska vjera/iman, a ne formalna

Čovjek prije nego spozna Allaha dž.š. i druženja sa Poslanikom s,.a.v.a. stjecište je gomile nekih stremljenja, vidiš ga da zadro u neke ciljeve. Ova upornost na nekim strastima nestaje, jednako tako i okovi sa strstima koji vežu svoga sahibiju samom činjenicom pokajanja i spoznaje. Primjera radi, uvidjet ćeš da snaga koja te vezivala za duhan kao da je nestala, sve što nisi mogao ostaviti, lagano napuštaš. Npr. Nisam u stanju da čuvam pogled od gledanja u zabranjeno, da suzdržim srdžbu, ustraj i vidjet ćeš rezultate! Međutim, ovdje je neophodan istinski iman, ne samo formalno deklarisanje. Kada istinski iman bude u Tvom posjedu, onako kako treba, te budeš čuvao pogled, zaradu ispravno raspodjeljivao, roditelljima dobročinstvo činio, klanjao i Allaha se mnogo sjećao, osjetit ćeš kako se tvoja ćud iz korijena promijenila, i to je značenje ovog ajeta:

﴿ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ فَالَّذِينَ آَمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ أُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ﴾
„koji će ih tereta i teškoća koje su oni imali osloboditi. Zato će oni koji budu u njega vjerovali, koji ga budu podržavali i pomagali i svjetlo po njemu poslano slijedili – postići ono što budu željeli“. Sura al-A'raf 157. ajet.

Iskren čovjek razumije značenje ovog što velim. Počneš doživljavati stvari kao da se brda sa tebe uklanjaju, vjernik je čovjek sa kojim je lahko komunicirati, podnosi i brižan je za druge. A sve njegove brige su kod Allaha Uzvišenog, rekao je Poslanik s.a.v.a: „Ko sve svoje brige usmjeri ka jednoj brizi, Allah ga oslobodi svih drugih briga“. Planirao ili neplanirao. Ako si uz Mene robe moj, ja sam imaj na znanje neovisan od nošenja svoje opskrbe sa Sobom“. Reci u sebi: „Nemam osim Tebe Gospodaru, te ćeš vidjeti rezultate“. „Budi onakav kakav Ja hoću i nemoj Me učiti šta je za tebe dobro“. „Ti želiš, a i Ja želim, pa kada se Meni predaš u onom što ja hoću, onda ću Ja za tebe riješiti što ti hoćeš“. „A ako mi se ne predaš, u onome što Ja hoću, umoriti ću te u onome što ti hoćeš, te na kraju opet neće biti osim onako kako Ja hoću“. Božji šerijat je sav došao da olakša život.

Činjenje zabranjenih stvari ima teže posljedice od ostavljanja naređenih

Poslušajte ovu priču, došao je Poslaniku s.a.v.a.beduin, tražio je neku stvar i Poslanik s.a.v.a. mu je ispunio potrebu. Rekao mu je: Da li sam ispunio tvoje zahtjeve? Beduin je odgovorio: Nisi. Niti je ispalo kako treba.Muslimane je uzela srdžba i skočili su da se obračunaju sa ovim čovjekom. Poslanik s.a.v.a. im je naišaretio da se sklonu u stranu i da stvar prepuste njemu, te ušao u kuću. Poslao je beduinu još potrepština, te mu je rekao: O beduinu, da li sam ispao dobar prema tebi sada? Reče: Sada jesi, da te Allah nagradi od moje porodice i plemena. Kaže se u arapa da ko „beda“ postane usamljen ili na čistini, postane grub. Međutim, korijen za riječ beduin nije zbog stanovanju u pustinji, nego zbog udaljavanja od skupova nauke. Svakako, rječnik u osobe tada postane oštar. Ali kada se približi skupinama znanja onda postane blage prirode. Poslanik s.a.v.a. mu na to odgovara: Ono što si rekao, to je zbog boli koju si osjetio. Kada je svanuo sutrašnji dan, došao je beduin, a Poslanik s.a.v.a. reče: „Beduin je rekao ono što je rekao, pa smo mu još dali, a on je mislio da je time zadovoljan, da li je tako beduinu? Reče: Jeste, Allah te nagradio ispred moje porodice i plemena. Ovdje se događaj završava. Poslanik s.a.v.a. se sastao sa ashabima i rekao im: „Primjer mene i ovog beduina je kao primjer čovjeka koji ima kamilu koja je odbjegla, pa su ljudi za njom pohitili i samo joj još više udaljenost povećali“. Pa ih vlasnik kamile pozvao i rekao, pustite mene, ja znam sa svojom kamilom, ja je bolje znam i više pažnje za nju imam, vlasnik kamile je izašao pred kamilu uzeo je za uzde i vratio polahko i postepeno sve dok nije legla i on joj uzde privezao i popeo se na nju. A ja da sam vas ostavio da postupite onako kako ste krenuli, vi biste ga ubili i ušao bi vatru! Ovako je poslanik s.a.v.a. riješavao probleme sa svojim protivnicima, jer njegov vjerozakon je olakšica u olakšici. Od Ebu Hurejre od Poslanika s.a.v.a. da je rekao:

دَعُونِي مَا تَرَكْتُكُمْ إِنَّمَا هَلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ بِسُؤَالِهِمْ وَاخْتِلَافِهِمْ عَلَى أَنْبِيَائِهِمْ فَإِذَا نَهَيْتُكُمْ عَنْ شَيْءٍ فَاجْتَنِبُوهُ وَإِذَا أَمَرْتُكُمْ بِأَمْرٍ فَأْتُوا مِنْهُ مَا اسْتَطَعْتُمْ
„Ostavite me dok god vas ne obavezujem, jer uistinu, oni prije vas su uništeni svojim zapitkivanjima i razilaženjima sa vjerovjesnicima, a kada vam nešto i zabranim, onda ga se ostavite, a kada vam nešto zapovjedim, onda uradite koliko možete“.

Bilježi Buharija

Jer su zabranjene stvari opasnije od ostavljanja onih naređenih:

Rekao je Uzvišeni Allah:

﴿ وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآَنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ ﴾
„A Mi smo Kur’an učinili dostupnim za pouku – pa ima li ikoga ko bi pouku primio?“.
Sura Baqara 17. ajet.

Rekao je Uzvišeni:

﴿ لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ ﴾
„Allah nikoga ne opterećuje preko mogućnosti njegovih: u njegovu korist je dobro koje učini, a na njegovu štetu zlo koje uradi“ ( Sura Baqara 286. ajet ).

I rekao je također:

﴿ وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ مِلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْرَاهِيمَ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمِينَ مِنْ قَبْلُ وَفِي هَذَا لِيَكُونَ الرَّسُولُ شَهِيداً عَلَيْكُمْ وَتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ ﴾
„i u vjeri vam nije ništa teško propisao, u vjeri pretka vašeg Ibrahima. Allah vas je odavno muslimanima nazvao, i u ovom Kur’anu, da bi Poslanik bio svjedok protiv vas, i da biste vi bili svjedoci protiv ostalih ljudi“ ( Sura al-Hagg, 78. ajet. )

Kada bi pomno izučavali islamsko zakonodavstvo i prirodu islamske vjere, uočili bi da se sve teme svode na ovu temu – olakšanje.

Način na koji tretira islam abdest ( obredoslovnu prripremu za namaz vodom o.p. ) ukoliko nema vode ili ako ima a upotreba može naškoditi zdravlju. Poslanik je tejemum ( potiranje zemljom, prašinom ili nekim materijalom koji vodi porijeklo od zemlje u slučajevima kada je upotreba vode štetna ili je nema u cilju obavljanja molitve ili nekog drugog vjerskog obreda o.p. ) jedne prilike učinio potiranjem do laktova, a jednom samo potiranjem šaka. ( Tema potiranja je različito tretirana u islamskim pravnim školama, hanefijski mezheb je stanovišta da je ustaljena praksa potiranje zemljom ili prašinom i sl. do laktova o.p. ). Obaviti molitvu sjedeći u posebnim okolnostima jednako tako je ispravno. Jednako tako i ležeći, a dozvoljeno je i samo laganim pokretima, išaretima. Ima li olakšanja iznad ovoga? Bitno je da ne ostaviš namaz, jednako tako na putu je dopušteno skraćivati molitvu, zatim u stanju straha po život kao što su ratne okolnosti, tako npr. za onoga ko je u strahu mjesto okretanja u molitvi je u pravcu odakle se boji neprijatelja, a pravac obavljanja molitve putnika je u pravcu sredstva prevoza. Žena u menstrualnom ciklusu ne obavlja molitvu kao vid olakšice, bolesnik i putnik ne poste, hadždž je obavezan samo onome ko ima sredstva i zdravlje i druge mogućnosti, zekjat se može dati u samoj kategoriji u kojoj se daje a može i u novcu, čak su islamski pravnici kazali: „Ukoliko bi mladoženja doveo mladu, a ona se bojala sama u kući ostati, klanjat će u kući ( makar živjeli blizu džamije ), cijelu sedmicu iz blagosti prema njoj“. Jednako je i sa razvodom braka ukoliko bračni život postane nemogućim. Traženje razvodne parnice od strane žene dopušteno je ukoliko ugrožena i nije u stanju da živi sa čovjekom. Stoga ukoliko bismo podrobno istraživali vjerske propise i razmislili, izašli bi sa rezultatom da je vjera došla sva sa ciljem da olakša život. I da se sve vrti oko Božjih riječi:

﴿ وَنُيَسِّرُكَ لِلْيُسْرَى ﴾

„I sve što je dobro Mi ćemo tebi dostupnim učiniti“. ( Sura Al-A'ala 8. ajet )

„I olakšati ćemo ti da ideš najlakšim putem“ ( prijevod ajeta Adnan Mešanović).

Autor Šejh prof. dr. emeritus. Muhamed Ratib Nabulsi

Prijevod i odabir: Adnan Mešanović